Top

Powody znakowania przemysłowego produktów, materiałów i części | AutomatorJeszcze kilkanaście lat temu świadomość społeczna dotycząca znakowania produktów i części była stosunkowo niewielka. Wcale nie było łatwo wytłumaczyć w trakcie rozmowy telefonicznej, dlaczego przedstawiciel z firmy Automator dzwoni, czym właściwie jest „znakowanie przemysłowe” i dlaczego ten konkretny przedsiębiorca powinna się nim zainteresować.

Choć termin znakowanie przemysłowe na przestrzeni ostatnich lat dołączył do fraz coraz częściej wyszukiwanych w internecie, to nadal nie do końca jest dla wielu osób jasne, co się za nim kryje. Określenie „przemysłowe” jest nieco mylące, ponieważ znakowanie pojawia się w absolutnie każdym sektorze produkcji – nie tylko przemysłowej, ale także rolniczej, konsumenckiej, spożywczej, modowej itp.

Trzeba jednak przyznać, że na przestrzeni lat sytuacja znacząco się zmieniła. Przedsiębiorcy mają świadomość, że ich produkty muszą być w jakiś sposób oznakowane, a wymagania (zarówno te wynikające z przepisów prawa, jak też np. związane z komunikacją marketingową czy gospodarką magazynową) dotykają wielu obszarów działania firmy. Znakowanie przemysłowe to pojęcie bardzo szerokie i kryje się pod nim szereg różnych zastosowań. W niektórych branżach potrzeby dotyczące znakowania mogą się laikom wydawać nieco dziwaczne, jednak jeśli istnieje taka potrzeba – to naszym zadaniem jest dostarczenie określonej technologii, która pozwoli Klientowi oznakować swoje produkty, sprzęt, narzędzia pracy czy inne materiały itp.

 

Oto 10 najczęstszych powodów, które skłaniają producentów lub użytkowników do wykorzystywania znakowania przemysłowego w swojej działalności biznesowej.

 

  1. Przepisy prawa i normy branżowe – wiele produktów musi być oznakowanych ze względu na regulacje wynikające z obowiązujących norm i przepisów (np. znakowanie komponentów i części zgodnie z normami technicznymi lub handlowymi).
  2. Zabezpieczenie przed podrabianiem – zapobieganie podrabianiu własnych produktów jest jednym z głównych obszaró zainteresowań każdego producenta. Zazwyczaj w tym celu stosowane są kody i logotypy (np. kod Datamatrix, kod QR, oznaczenie partii itp.)
  3. Identyfikowalność w Przemyśle 4.0 – gotowy produkt nie kończy swojego cyklu życia. Wręcz przeciwnie – wchodzi w proces użytkowania, dlatego w wielu przypadkach konieczne jest zaopatrzenie go w nieusuwalne oznaczenia niosące wiele informacji umożliwiających śledzenie jego pochodzenia; dotyczy to również powiązania systemów znakowania z wewnętrzną infrastrukturą informacyjną producenta (np. kody 2D bezpośrednio na produkcie).
  4. Marketing – oznakowanie może mieć charakter czysto komercyjny, co pomaga udoskonalić produkt, lepiej go sprzedawać, znaleźć klientów (np. slogan producenta na produkcie).
  5. Gwarancja – ze względów gwarancyjnych wiele produktów oznaczanych jest kodami zawierającymi informacje o procesie produkcji (np. partia, data produkcji itp.) pozwalające na późniejszą obsługę procesów reklamacyjnych (np. części samochodowe, maszyny).
  6. Informacje dla konsumentów – to oznakowanie pomaga konsumentom w korzystaniu z produktu (np. piktogramy dotyczące użytkowania, informacje o produkcie).
  7. Odpowiedzialność cywilna i karna – oznakowanie produktu minimalizuje ryzyko związane z jego użytkowaniem i pozwala na jego poprawne stosowanie (np. instrukcje bezpieczeństwa).
  8. Estetyka – znakowanie w niektórych przypadkach może służyć do zwiększenia walorów estetycznych produktu (np. znakowanie laserowe zdjęć na produkcie).
  9. Personalizacja – podnosi wartość produktu, wpływa na rozpoznawalność marki, unikatowość danego egzemplarza. Może stać się wartością dodaną lub dodatkową usługą (np. produkty z monogramem).
  10. Obróbka powierzchniowa – dzięki zastosowaniu niektórych technologii możliwa jest zmiana struktury i wyglądu powierzchni (np. usunięcie części warstwy laserem).

 

Każdy producent znajdzie co najmniej jeden lub więcej powodów do znakowania swoich produktów. Często zdarza się, że z pozornie skomplikowanego procesu może wyniknąć proste, ale tym bardziej skuteczne rozwiązanie. Naszym zadaniem jest znalezienie takiego rozwiązania, które da użytkownikowi jak największy efekt w stosunku ceny do jakości. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu i zapleczu, które zbudowaliśmy wspólnie z naszą firmą macierzystą Automator, możemy zaoferować naszym Klientom nie tylko najnowocześniejszą technologię, ale także praktyczne doradztwo i osobiste zaangażowanie naszych współpracowników.

Chcesz porozmawiać o technologiach najlepiej dopasowanych do Twoich potrzeb? Skontaktuj się z nami.

 

Poznaj najnowszą, niezawodną znakowarkę przenośną - mobilny laser COLIBRI

X